29 mars 2012

När det andra leder till det största

Det händer under ett av mina lättjefulla tidsfördriv, jag sitter jag framåtböjd som ett extremt C och allmänsurfar på internet. Låter vågorna kasta mig fram- och tillbaka mellan olika sidor, och mellan dem länkarnas snåriga universum.

Jag vet inte hur, men det sker som det brukar när man har gått så pass djupt in i cyberskogen att man inte orkar hitta hem igen. Man slutar frukta, man öppnar sin famn för den mörka skogsmystiken och förundras över dess sagolika överraskningar som dyker upp bland all mossa - plötsligt ser jag en dansande älva tindra trolskt framför mina ögon. Hon håller upp ett plakat, det står en text. Ett namn och en titel.

Jag blir mycket berörd, den starka känslan är direkt ohanterlig. Ungefär som när man oförberett börjar gråta hejdlöst till en vacker film. För vad jag har surfat mig fram till är titeln på en nyutgiven roman av Haruki Murkami. Efter mörkrets inbrott heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar