3 april 2012

Boule med godiskulor

Eftersom jag saknar mina kollegor på mitt gamla jobb i bokhandeln, passade det mig utmärkt att glida med på en personalfest som nyligen höll låda på söder.


Det var en sjukligt grå och råkall vårfredag då vi möttes upp, Minna, Vendela och jag.

Vi begav oss till Boulehallen där bajamajorna stod vidöppna och välkomnade oss precis vid entrén.

Medan vi väntade på fler kumpaner hängde vi i baren och beställde in cola.

Därefter startade boulefesten - först fick vi en genomgång av personalen i hur man spelar boule. Det var bra med en regelgenomgång eftersom sporten på sin hobbynivå inte är särskilt strikt av sig, eller hur man nu ska uttrycka det. Ni förstår, det handlar alltså inte om till exempel bågskytte eller låt säga curling där man måste  f o k u s e r a.

Man kastar helt enkelt bara iväg kulan, som om den vore ett bowlingklot, tennisboll, eller varför inte en frisbee.

Sedan mäter man avståndet om man är osäker på vilken kula som ligger närmast putten.

Så här ser det ut på håll. Deltagarna delas in i två lag, där någon i något lag kastar iväg en kula och försöker antingen att komma nära den lilla kulan -putten- eller stöta iväg motståndarlagets kulor.

Sedan tar man en klunk öl, lite nachos med salsadip, och så sätter man sig ner om man blir lite för trött av att stå och se på. I sinom tid ger man sig på kulorna igen.

Påettungefär.

Justja, jag kom på att jag måste visa er ett av landets bästa godisbutiker som Mikaela introducerade för mig nu i helgen.

(Stora!) Godis-Hörnet heter den och skulle få väldigt många L om jag gav mig på att recensera den här i bloggen. Billigt hektopris och oändligt många varianter av varje godissort som man kan tänka sig existera på denna jord. Och dessutom lika färgglatt som i en Alice i underlandet-värld.

Tips på andra välsorterade godisbutiker runtom i landet förutom denna:

<3 Gottcenter, Stockholm  
<3 Grahns Konfektyr, Skövde 
<3 4Gott, Göteborg
 
När vi hade köpt godis drog vi hem till Mikaela där vi flitigt diskuterade självaste skrivprocessen, pepprade varandra med inspiration och blev höga på socker. Däremellan myste hennes lilla hund Atlas sig varm i våra famnar.

Men åter till personalfesten! När vi var boule-färdigspelade slog vi oss ner vid ett långbord för buffé. Den här bilden är bara förrätten på vad som komma skulle - vi fick så mycket mat att vi inte visste vad vi skulle göra av oss själva och den höga ljudnivån i lokalen, där folk uppehöll sig med både rundpingis, mat, dryck och Monopol.

Efter maten serverades dessutom en massa synder till efterrätt och muskulösa skrattkäkar till påtår.

Sedan dansade vi lambada tills kvällen skiljde oss åt. När jag klev ut från boulehallen stod Månen på sin plats och vinkade adjö till mig, tog sig om sin runda vita mage och rapade högt.
Men månen då! väste jag och fnittrade till.
Månen mötte min blick och skrattade han med, och strax föll en stjärna ner från himlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar