5 april 2012

Påskputter


Med tanke på den ursprungliga anledningen till påskfirandet kan det låta fel detta, men jag tycker att påsken är den absolut bästa högtiden på året. Sett ur en existens- och konsumtionsaspekt är den kravfri och oftast solig, lika mycket som att människor är saliga och det lugna nuet är ständigt färskt.

På väg hem från jobbet idag slog jag mig ner på ett café och läste i en bok samtidigt som jag lät solen värma min rygg med sin väldiga hand. Sedan kom jag på att blogg-föreviga stunden och tog därför upp min kamera och började leta efter den rätta känslan.

Strax började personalen småprata med mig, vi samtalade givetvis om vädret och därefter om påsken. Killen bakom disken undrade hur det kom sig att det hade varit rusning hos dem redan vid klockan tre idag - kan det ha varit för att det var så fint väder? Halvdag, svarade jag, varpå killen sa att i år skulle de ha öppet under hela påsken eftersom det alltid finns ett fikabehov bland folk. Sverige ligger på tredje plats i världen när det kommer till kaffekonsumtionen, förkunnade han stolt som om han pekade ut kompositionen i en abstrakt målning på Louvren. Och Sverige hamnar på första plats när det kommer till godiskonsumtionen, tänkte jag tyst för mig själv.

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar