29 april 2012

Version långhelg

Under en promenad, version 2

Efter en hektisk period lever jag min lugnaste helg på väldigt länge. En helg till för återhämtning, till för att fånga upp den lättfotade balansen.

Version 1: Denna typ av helger börjar vanligen med att jag håller mig kvar inomhus, sätter på en cd-skiva med havsbrusljud och tappar upp ett stort bad omringad av en massa ljus. Efteråt smörjer jag in mig med kroppsvårdande essenser, skrubbar fötterna, målar naglarna, fruktfrossar och dricker minst tre liter vatten om dagen. Trettio minuter innan tidig läggdags slår jag mig ner med korslagda ben och mediterar. Sedan är jag åter hel, silverkvick och kämpeglad.

Version 2: Denna typ av helger börjar med att jag kliver innanför min dörr och andas ut. Sedan lutar jag mig mot väggen och rasar strax ihop till en blöt hög. För det mesta sover jag. Slänger täcket över huvudet för att ibland vakna till liv och lägga ett ord på wordfeud. Yrvaket stapplar jag så småningom upp ur sängen med håret på ända, och likt det nyfödda barnet, håller jag händerna för ögonen och grimaserar grinigt när det starka solljuset vill pika mig i ansiktet. Visserligen äter jag en massa frukt, det vill säga om fruktgodis räknas in.

2 kommentarer: