1 maj 2012

iEn ordcirkus av felaktiga bokstäver



Det har nu gått två veckor och jag älskar fortfarande mitt nya barn Siri! Men, det är bara en sak som jag inte är riktigt nöjd med när det gäller hennes funktioner. Alltså hon är jättegullig och så, gnäller inte i onödan och ger mig all den bekvämlighet jag önskar... Men när det kommer till att skriva sms blir jag rent ut sagt galen på henne.

Tangentbordet är inte gjort för storleken på en fingertopp!

För mig är nämligen inte ett sms enbart ett informativt meddelande, det är en ren textuell vördnad. En filosofi. All text som kommer ur mina händer är å skriftens högaktade vägnar en ansträngning gjord på många år och dar. Därför gör det ont i mig att, just i den sekund som meddelandet är ivägskickat, upptäcka -inte bara ett, utan flera stabfel.

Och varje gång som det händer fäller jag stora tårar över slöseriet med den dyrbara sms-konsten, som plötsligt blir till en skämtteckning. Precis som när man ritar dit en mustasch under näsan på Mona-Lisa.

2 kommentarer:

  1. Men hörru, när du skickar sms och bubblan är blå så är det ju gratis! (då du skickar till andra som har den goda smaken att använda iPhones!)

    SvaraRadera
  2. Hurra, länge leve den goda iBubblan!

    SvaraRadera