3 juli 2012

Instruktion i att fika: Först och främst, fika kan man ALLTID göra. Antingen är man ensam eller tillsammans med någon/några andra. Bekvämast är om man känner sällskapet i fråga. Men en spontanfika med en främling är inte fel det heller. Alla drycker (kaffe, te, saft) som är en ursäkt för att kunna äta något sött, räknas som fika. Förslagsvis kan man fika hemma, på café, i en park, på jobbet, uppe bland molnen, eller i sängen. Det sistnämnda förutsätter dock att molnen är surmulna och du precis har vaknat.



Idag var vädret på gott humör och så även jag när Vendela kom över till mig med bullar.


Vendela har en mustasch, på sitt finger. Hon har även flera andra saker på sina fingrar.


När vi hade ätit upp våra bullar och samtalet lyste svagt, likt en sockerhög låga, vände vi blickarna upp mot himlen.
    Det var då som Vendela plötsligt sa:
    -Titta, två spöken som jagar varandra!
Hon pekade på molnen och jag tog fram min kamera. Samtidigt som mitt hjärta slog kullerbytta och en vindpust lockade till sig mitt hår.


De andra sakerna som Vendela har på sina fingrar är tatueringar. Häftiga tatueringar, som för tillfället doldes med en tuff handske. Det är tydligen inne att ha på sig en sån här handske på det här viset, förklarade Vendela, som menade att alla modebloggar just nu skriver om "handsken". Den har liksom blivit en grej, den här handsken.

Och så snart jag fick veta detta gick jag in i lägenheten för att leta efter en liknande handske att ta på mig, jag med. Men när jag sedan kom ut på balkongen med en handske, hade Vendela tagit av sig sin och höll istället upp sitt nytatuerade finger som var insmort med vaselin.
    -Va, trodde du jag menade allvar? Jag skojade ju bara om det där med handsken, sa hon och skrattade när hon såg mitt snopna ansiktsuttryck och min hand med den halva handsken på. Som i all hast dessutom fick bli en orange diskhandske.


Sedan fångade vi fler moln på bild. Magiska lager-på-lager-moln som villigt poserade för oss och våra kameralinser. Say sheeeep, sa vi och molnen bildade snart en skock vita får.

4 kommentarer:

  1. Alltid lika roande att läsa din blogg! :-)

    SvaraRadera
  2. Kan inget annat än att hålla med föregående kommentar, din begåvning ska du ta hand om! Och tack för att jag fick vara med här på ett hörn <3

    SvaraRadera
  3. Världens längsta bloggtitel? ;) Underhållande text som alltid - vet inte om det är dina vänner som är så roliga eller om det är du som skriver roligt om dem? Tror iofs på det sistnämnda... :)

    Har du förresten sett min pysselblogg? Mitt sätt att vara kreativ...

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för era fina kommentarer, de både glädjer och värmer mitt lilla blogghjärta. Vendela - Självklart får du vara med på både ett hörn och i centrum! B - Kul med pysselblogg, ska kolla in! Bara du inte överger den första med alla vackra silverpäron och ryska vårstjärnor ;)

    SvaraRadera