10 februari 2013

Badbollen och viloläget

Eftersom jag har 200 dokument och ytterligare 500 flikar uppslagna på datorn, tar det därför lite tid att starta igång maskinen nu när jag med kaffekopp i hand tänkte leka söndagsmorgon.

Det tar alltså lite tid...

kaffet har hunnit kallna och himlen är svart, imorgon är en annan dag och jag väntar på den snurrande badbollens död - Macdatorns stressymbol, som aldrig tycks sluta snurra för mina ögon. Jag suckar högt, det kliar i nacken, och på armen, jag trycker på enter

och tiden står plötsligt still.

Badbollen har slutat snurra, den stirrar mig i vitögat och försöker finta med det moln som har fastnat ovanför mitt huvud. Det regnar hagel, åskar och blixtrar på mina axlar, dundrar i bröstet på mig och värker i hela kroppen. Myrorna har också vaknat till liv, de har krupit ur sin höstack och kilat in genom mina öron, mina näshålor, ögonvrår, genom mina porer, och nagelband, för att i tätt led vandra in i min kropp – långt in i min kropp, ända in mot mitt hjärta där de hand i hand dansar ringdans, och håller emot min bultande puls så starkt att pulsen kvävs mot min hals – överhettning! – det börjar brinna, och elden sprider sig hejdlöst upp mot mitt huvud. Jag kokar!

Jag blir galen! När myrorna strax kryper in i vänster kammare och bildar bo. De stökar runt med soffa och säng så det river och gör ont, och jag ångrar så mycket att jag inte stängde av datorn helt och hållet igår kväll. Lät den vila ordentligt, andas ut och må bra när den vaknade upp idag.

Så för att inte ert hjärta också ska råka ut för ett liknande melodrama, råder jag er därför att:
Stänga av datorn helt innan ni lägger er, viloläge räcker inte långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar