13 november 2009

göteborg

Idag bär det av mot Göteborg, eller som min kompis Therese som jag ska hälsa på, säger: Sveriges framsida, eller Bästkusten. Absolut, Göteborg är en riktigt go´ stad, men jag kan inte blunda för den panik jag får när jag föreställer mig scenariot att bosätta mig där - stan är alldeles för liten om man jämför med Stockholm (som i och för sig inte heller är så stort). Men det kan å andra sidan bero på att jag mest strövar omkring på Kungsgatan (svaret på Stockholms Drottninggatan) och Nordstan (kan jämföras med affärerna och fjortisklungorna på Plattan). Så när jag har gjort dessa två ställen säger jag: jahapp, då var vi väl klara för denna gång.

Det ska i alla fall bli mig en ära att både få träffa Therese och dessutom få en inhemsk guidad tour till alla goa mängders smultronställen. Jag hörde något om en gigantisk Slottsskog (som Djurgården, kanske), något uteställe som heter Push (Stureplans-stuk) och så har jag ju paxat mitt favoritfik, Fröken Olssons (ungefär som Stockholms Helin & Voltaire).






Today I´m on my way to Gothenbourg to visit my friend Therese. I like Gothenbourg, it´s a very cozy town and the people are very familiar as well. But everytime I imgine myself living there I get panic. Think it has to do with the town which I find very small (well, smaller than Stockholm). But the matter why I get panic could also be because I just visit the usual shopping area for all tourists - as if Gothenbourg just
consists a shopping area full of messy teenagers. So I really look forward to meet Therese and also get a nice guide to all the domestic places.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar