22 november 2009

i torsdags

Oj, har ni märkt att jag klassificerar in dagarna i sina namn på mina rubriker. Fredag, lördag, i torsdags, och så vidare året runt, livet ut. Men det blir lätt så, att man gärna säger vad som hände under vilken dag, så att ni hänger med. Ja, så att ni inte tror att det jag nu ska berätta handlade om vilken dag som helst för till exempel fem år sen.

I alla fall hade vi, i den kurs jag läser, en uppläsningskväll på skolan för alla som ville komma. Alla i kursen som ville skulle läsa upp egenproducerade texter med fritt framförande - sång, dans, sketch, i drama/retorisk-stå-rakt-upp-och-ner-anda, och så vidare. Temat för kvällen var ordet Om och min text handlade Om min blogg, såklart. Jag valde att läsa upp ett inlägg jag tidigare publicerat i bloggen, närmare sagt det här. Just för att dels marknadsföra min blogg, samt visa på ordet kommunikation främst inom dagens aktuella bloggsfär - vad som möjligen krävs för att kunna nå ut till många läsare.

Givetvis tog jag med mig min kamera för att dokumentera denna minnesvärda afton. Och tacka ska jag göra till Emma som är superwoman på att fota! Jag räckte över min kamera till henne och bad henne fota mig lite på måfå när jag skulle läsa upp min text. Då menade jag typ starta kameran och trycka på knappen för att fota. Möjligtvis zooma lite om det behövdes. Men Emma är av annan kaliber när det gäller att fota. Hon tog tag i kameran och tryckte på alla knappar jag först trott bara varit till för syns skull, och började prata om bländare, slutartid och raw. Alltså inte stand-up RAW, utan filformatet raw. (Raw är alltså ett format som gör att man enkelt kan efterredigera bilderna i photoshop utan att behöva förstöra dess kvalitet.)



Det var högt i tak i kvällens aula. Med utrymme för spex, som att till exempel fastspänd i ett rep svinga sig ut över folkhavet.


Johanna pluggade manus, studerade naglar och agerade som röstpresentatör. Grymt bra (radio)röst har hon - lugn, objektiv och dämpad men ändå intressant.


Fortfarande innan vi kom igång. Det här är alltså inte publiken.


Emmas kameratrix inspirerade mig och jag testade att ställa in med manuell skärpa. Kanske inte den bästa.


Och där står jag.


Hederlig skolfikapaus


som omvandlades till billig öl/vinkväll, för att fira våra strålande insatser. Här med bland annat Johanna och Linnea.


Även med Emma och hennes pojkvän Christopher, båda med glasögon.


Och utan glasögon. Kändes lite nakna gjorde de, utan glasögon.


Åt ena hållet jag och Johanna.


Åt andra hållet, jag och Therese.



Sen gäspade jag stort och sa att det faktiskt är en ny dag imorgon, drog på mig jackan och vältrade ut i snålregnet.





Last Thursday we had a soiree in my course at school. People were invited to listen to our varied presentations. I read out this post from my
blog, partly to promote it and talk about communication, especially in this contemporary blog sphere. And afterwards we celebrated our magnificent efforts in company with dear beer and fine wine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar