20 mars 2010

ikväll händer det!

Hemma hos familjen står tv:n på för jämnan. Hög volym, det kliar i mina öron, jag sänker ljudet. Reklamen kommer igång och ljudet hoppar studsmatta på mina trumhinnor. Men så kommer jag på mig själv med att ändå sitta i soffan och truga reklam efter reklam efter program. Jag rör inte mig ett jota. Benen har somnat, tårna slutat vicka och min hjärna går på apatiskt högvarv. Ibland kommer jag på mig själv med att utstöta en suck vilket får min öppna mun att åter klafsa igen.

Jag sitter här i den mjukdjupa soffan och bara luktar och luktar på pappas vitlöksdränkta kyckling som ligger och fräser i pannan. Känner hur den förfriska doften av mammas nyhackade persilja sköljer sig in i mina näsborrar och rotar sig fast i mitt luktsinne. Tabbouleh, som det heter, det måste du smaka på någon gång. Persiljesallad, som man säger på svenska. Men se upp för modifierade varianter - det ska vara rikligt med persilja och lite couscous. Inte tvärtom.

Igår kväll innan vi i familjen skulle gå och lägga oss satt jag vid sängkanten och hade högläsning för mamma, ur boken Une Femme. Samtidigt som jag läste tittade mamma på texten och korrigerade mitt uttal. Det kändes något ansträngande att koncentrera sig och efter cirka två sidor blev jag väldans trött och tackade för en liten fransklektion.

Men ikväll rullas takten upp! Då händer det grejer. Då ska jag få smaka på något jag länge länge suktat över.

Men först reklam.





It´s nice to just sit here at my family´s, watch TV, talk about weather with dad and inhale mum´s divine cuisine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar