9 april 2010

illusionerad oas

Jag har ett problem där storleken faktiskt spelar roll. Det är nämligen så att jag är benådad med en stor balkong till den lägenhet jag bor i. Balkongen är ungefär lika stor som min lägenhet, fast mer långsmal. Jag vet dock inte hur jag ska fylla den.

Förra året var första gången som jag och balkongen firade sommar ihop, och gissa om jag, innan sommaren kom, ständigt fantiserade ihop bilder på hur jag skulle inreda balkongen. I mina dagdrömmar målade jag upp olika stilar med alltifrån; fransk-romantik, Indian-bohemian, skärgårdsdröm, pop art-colored, newport-lantligt och så vidare. Och jag såg framför mig hur mina gäster skulle nagla sig fast på min balkong, på solstolarnas volymiösa kuddar och ruvande filtar under infravärmen, en sen kväll med orangelila skymning i fjärran land. Jag såg framför mig hur myggorna sög sig till vaxljuset som lyste upp balkongen och jag kunde känna kvällskylan börja bita sig fast på min näsa under tiden som vinflaskan hann drickas upp och samtalen övergick till småkuriga viskningar. Och jag såg mig själv sitta på en storgapande rottingfåtölj på balkongen med uppvikta ben och skriva ihop en hel bok i mitt huvud. Jag ville aldrig lämna balkongen, den var genast en så mycket mer tilltalande avigsida av lägenheten.

Men det gick inte riktigt så som jag tänkt mig. Jag visste inte i vilken ände jag skulle börja tråckla ihop temat till inredningen. Vilka växter jag skulle ha, vilka blomlådor jag skulle köpa, hur jag skulle kunna släpa med mig dem hem, hur jag skulle bära mig åt för att sätta upp dem. Och tänk om det började snöa på sommaren, då dog ju alla växter bort och då var alla pengar som jag lagt ut på blommorna som bortkastade.

Men gudarna ska veta att jag minsann försökte. Endera dagen släpade jag med mig en matta hem just som sommarens hetta slog till och grannarna redan piskat upp sina krukor, växter, stolar, soffor, hammockar och gud vet vad. Jag vek ut mattan över golvbrädorna och placerade ett utnött campingbord på den. Sedan ställde jag dit två stycken klappstolar i plast och en karg blomkruka jag hittat i någon vrå. Dagen efter lade jag även dit en solros i krukan, och jag må erkänna att det faktiskt såg något gemytligt ut. Men hade jag någon konsekvent stil på inredningen? Kändes interiören fyllig och lummig? Nej. Det såg rätt torftigt ut.

Nu är det återigen snart sommar. Jag tittar ut från mitt fönster och ser några avflagnade takflisor och en kraschad blomkruka ligga döda på balkongen. Golvbrädorna är något vanställda efter snön som betyngt dem under några månader, och campingbordet med klappstolar har hunnit rosta till sig av all fukt.






I´m pardoned with a large balcony at my apartment. When I moved here I fantasized how to decorate the balcony - which style should I choose; French-romantic, Indian-bohemian or Newport? I bought a carpet for outdoors and then I put a camping table and a pot with a sunflower in it. But the interior didn´t feel so lush and uniform as I´d imagined. Soon it´s summer again, I look out from my window and see a crashed flower pot and a skeleton from what supposed to be a flower last year. And the camping table has adopted an orange color of rust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar