10 juli 2010

a piece of step

Det är alltid svårast att ta det första steget. Men när man väl har gjort det strävar resten naturligt framåt som jordens dragningskraft strävar neråt. Fast jag vet inte om detta gäller när man ska springa. Alltså jogga. Kuta. Löpa. Sprinta. Ja, kalla det vad du vill, men för mig är det i alla fall inte ett kärt barn med många namn. Att springa blir inte lättare efter det första steget, och särskilt underhållande är det knappast. Det är så besvärligt monotont att jag efteråt alltid tänker jah, jag klarade det! Men ingalunda, det här gör jag gärna om!

Men ändå gör jag det. Jag springer. Ger mig envetet ut i spåret, döljer mina ögon bakom ett par svarta solbrillor. Jag döljer dem för att jag skäms för att springa så långsamt. Och fult. Fel teknik. För mycket framåtböjd. Flåsandes. Jordbävning. Maghåll. Illröd. Jag döljer dem för att det märks på mig hur ohyggligt jobbigt jag tycker det är att springa. Men inte hjälper det, folk stirrar ännu mer. De sånärsom pekar. De tror väl att jag är en kändis eller nåt som försöker dölja min identitet. Paparazzi ta mig liksom. Men jag vill inte bli tagen, jag vill försvinna in i löparmängden, jag vill vara en fjäderlätt kolibri som svävar fritt mellan fotgängare. Låt mig vara! Jag är ingen turistattraktion.

Varför springer jag då, kan man fråga sig? Jag springer för att alla andra springer. Och alla andra som springer ser ju ut att vara fjäderlätta kolibrier. Dessutom springer jag för att jag inte vill krypa ner i en källare och lyfta skrot. Eller rättare sagt, vara den enda som kryper ner i en källare för att lyfta skrot.

Och jag ska springa idag, alldeles snart. Jovisst. Strax. Jag ska bara, vänta lite. Det kommer att ta mig två timmar av mental förberedelse tills jag är på banan, men springa ska jag. Det är det första steget som är det svåraste.




It´s always hard to take the first step. But when it comes to running as a training form, I would say that the second, third, fourth and even the one thousand thirty eight step
doesn´t change the picture I have of running. Not at all.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar