6 augusti 2010

längs med vattnet

Jag tog en tidig morgonpromenad längs med vattnet där jag bor. För mig skulle denna promenad avslutas med en liten vilostund på en liggbänk, där jag skulle få höra vågorna klucka och låta den milsvida vyn av sjön skölja över mig.

Med en fullmatad mp3-spelare med årets sommarpratare förberedde jag mig, tryckte på play och påbörjade min promenad. Ibland kom jag av mig i den natur jag gick och ibland glömde jag att lyssna på sommarpratarens liv. Men för det mesta gick det smidigt att kombinera de två aktiviteterna.

Jag gick förbi hängbjörkar som bugade sig djupt, så böjda så att jag ibland fick huka mig. Jag gick förbi båtar som låg stilla invid kaj och betraktade förbipasserande, och jag såg solen bitvis glittra med sina ögon över vattnet. Jag mötte folk som promenerade, som joggade och klungor av nyfiket fotande turister.

När jag till slut hade gått varvet runt och sommarprataren var klar med sin berättelse, låg den utbredd alleles framför mig, liggbänken. Med kläder fuktiga av svett slog jag mig ner och lät blicken först vila upp mot himlen. En större båt red över vattnet som tog fart och färgade de grå stenarna vid strandkanten till svarta graniter. En äldre dam satt några meter bort på sin solstol och löste korsord. Hennes mun rörde sig i takt till antalet bokstäver på varje rad. Ett tag låg jag och spejade på ingenting. Sedan blundande jag.

Carlbergs melodislinga Sommar Sommar Sommar, ljöd åter innan den i rad andra sommarpratarens röst tog över programmet och började tala med det mest behagliga tonfall jag någonsin erbjudit mina öron.

En timma senare reste jag mig upp från liggbänken, något sömndrucken och solvarm. En sval dusch väntade mig där hemma, och i mina öron låg det kvar en ljuv melodi av sommar.




This morning I took an early walk
along the water where I live, while I listened to a summer program on the radio with celebreties telling their life stories in a very pleasant and amusing way. What more was amusing were the surroundings where I walked, with the weeping birches that caressed my hair, the boats near the quay which quitely watched passers, the curious tourists with cameras and one and another jogger. Finally when the walk round was over I sat myself down on a bench, close to the water. And I closed my eyes. Kept listening to the gurgling water that stained the grey rocks into black granite, and felt the sun carefully glitter over me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar