24 oktober 2010

grotesk Pitt?

Dagen igår avslutades med en kväll och jag stillade mitt groteska sötsug med lösgodis och Brad Pitt. Vi såg på filmen Inglorious Basterds som jag redan har sett, men jag tycker ju att den är så bra. Varför, vet jag egentligen inte. Den är rätt rå, både till sitt scenvåld och till sin historiska kontext. Men kanske är det för att det är en Tarantinoskruvad film. Kanske är det frankofilen i mig som talar då hela filmen utspelar sig i Frankrike och jag bara älskar scenen då den franskgediget rödläppade-karaktären Soshanna Dreyfus sitter på ett café och röker cigarett á franskt manér, med handen vippad upp i luften, samtidigt som hon läser en bok. Ä L S K A R.

Sedan skärps filmen till stor del upp, så att den inte faller över på att vara ren fars, tack vare den lysande skådespelaren Christoph Waltz som spelar karaktären (och psykopaten) SS-översten Hans Landa. Men jag undrar över Brad Pitt och hans roll som Aldo Raine, eller hans  filmroller överlag  - varför han ofta får rollen som narren som talar sydstadsdialekt och som ständigt tuggar på något, alternativt antar bekymrad min med trutade med läppar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar