25 februari 2011

Världens bästa gitarrist

Slöläser några bloggar och annat internetkrafs. Tycker det är roande. För mig är internet ett av mina sätt att koppla av på. Just detta internet-faktum kanske inte är så roande eftersom jag ödslar ett mörkertal med tid på att bara surfa runt.

Läste för ett tag sedan en intervju med någon som påstods vara världens bästa gitarrist -det var varken Jimi Hendrix eller Slash- och jag undrar förresten hur man kategoriserar ’världens bästa gitarrist’? Gör man som i kampsport, går på vikt, fast i det här fallet på vilken typ av gitarr man bemästrar?! Kanske går man på genre - världens bästa gitarrist i klassen dansband? Eller kanske går man på antalet fingrar som man kan dra ett solo på - ju färre fingrar desto bättre, eller jag vet inte alls. Gissar bara lite vilt i skallen.

Nåja. Världens bästa (och mest anonyme, eftersom jag inte minns hans namn) gitarrist fick i alla fall frågan hur det kommer sig att han kan spela så bra, varpå han svarade att han under sin uppväxt på 70-talet, då internet inte hade lika stor dominans som idag, utnyttjade all sin ’dötid’ till att plinga på sin gitarr.

Jamen tänk er, vem som helst kan då bli världsbäst på vadsomhelst. Det låter ju ganska enkelt, eller hur? Bara att sätta igång redan nu, stänga ner datorn och göra så som man gör när man förändrar sin livsstil - även försöker hålla det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar