26 maj 2011

STORA Bokbytardagen

Förra torsdagen inföll den Stora Bokbytardagen. När jag skulle gå och lägga mig kvällen innan kastade jag en hastig blick mot min bokhylla för att plocka ut en eller två böcker, som jag kunde byta med en främmande prick på stan.

Men vet ni, mitt ego är alldeles för kär i mina böcker, även dem jag inte har läst, vilket slutade
med att jag nästa dag gick ut alldeles tomhänt. Och just som jag hade klivit ut på min gata såg jag
en kille gå på andra sidan trottoaren - han såg ut att bära på något som liknade en bok, och han tittade åt mitt håll och han log mot mig. Jag log tillbaka och tänkte att han kanske trodde jag hade en bok gömd i min väska. Jag trodde att han VISSTE att jag faktiskt ville byta böcker. Han hoppades väl, killen.

Men just som hans steg raskade sig närmre mig insåg jag till min besvikelse att det inte var en bok
som han bar på. Det var ett mjölkpaket. Mellanmjölk, rättare sagt. Scheisse.


Men så begav jag mig till Kulturhuset efter jobbet, för att åtminstone få smaka på en liten
nypa Bokbytardag.

Men med den nypan blev det inte så mycket mer av än att byta kursböcker med min opponent
Ana. Bokbytardag som bokbytardag, va.

Ana och jag förde ett ytterst viktigt författarsamtal kring våra uppsatser. Snuskigt romantiskt
var det att diskutera fotnoter och litteraturförteckning. Eh.

Sedan sänkte sig himlens stjärnkarta över mig, och det blev dags att sova och blicka mot
nästa års spektakulära,
STORA Bokbytardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar