12 juli 2011

Mjauw, Murakami

Den japanske författaren Haruki Murakami har en facebook-sida som man kan gå med i. Den består bland annat (läs: främst) av hyllningar och långa diskussionstrådar från Murakami-fans världen över, och jag blir både djupt berörd av detta kollektiva engagemang, samtidigt som tonen stundtals blir så massivt intensiv att det känns som om man ständigt missar en stor folkfest. För jag gillar också Haruki Murakami! Jag älskar Haruki Murakami.

Ibland händer det att administratören till sidan lägger ut citat ur Murakamis böcker. Som idag,
då låg detta citat uppe:



Det kändes nästintill religiöst då det bara var någon timma senare som jag såg detta citat efter att ha läst just denna rad i själva boken, och jag stannade då till lite extra för att läsa det om igen, smaka av och omsätta det till min egna kontext. För det är precis vad man gör med Murakamis texter - man fastnar vid varenda formulering, varenda tanke. Det är svårt att läsa hans böcker med bara ena ögat. I alla fall om man är jag.



För er som ännu inte har läst något av Murakami men är nyfikna på hans författarskap, kan ni titta in på hans hemsida här. Den grafiska formgivningen samt musiken ger en ganska träffsäker bild av det subtilt suggestiva uttryck som hans verk genomgående genomsyras av.

3 kommentarer:

  1. Förstår precis hur du menar, tycker det känns så med flera fansidor... Man blir nästan lite generad och vet inte om man ska hänga på eller inte...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Man blir till och med galen själv när man inser hur galet bra det är.

    SvaraRadera