21 augusti 2011

Lösgodis på Drottninggatan

Under veckan som gick var det Stockholms Kulturfestival, som under söndagen avslutades
med bland annat världens längsta bokbord på Drottninggatan. För andra året i rad var jag
där och vrakade bland billiga drömtitlar.

Det fanns böcker i ett flertal olika genrer och kategorier. Minna hittade en finurlig bok
som handlade om slipsar.

Böckerna låg tätt packade som sillar i ett Tetrisspel, i alla slags kulörer och smaker.

Kevin var med och hjälpte mig att leta efter sådant som jag tycker extra mycket om att läsa.
Vi rev bland högar och när jag oroande slogs av insikten att jag nog är lite av ett bokpretto så
tog Kevin mig lugnande på axeln. Det får man vara när det gäller litteratur, sa han och log.

På plats fanns även Brevnoveller, med Jens Klitgaard och Cathrine Beijer. Brevnoveller
är en ideell rörelse som sprider litteratur i kort format, som man antingen kan välja att
prenumerera på och få hem en novell i månaden, eller köpa som lösnummer.

Konceptet tilltalar mig fint eftersom jag gillar själva novellformen, samt idén om att sprida
litteratur på detta kreativt enkla vis.

Slutligen fick dessa godisbitar följa med mig hem till hyllan, som snart behöver få en Billy-bror.

4 kommentarer:

  1. Åh, Översten får inga brev har jag varit sugen på länge!!! Säg vad dy tyckte när du hunnit läsa :)

    SvaraRadera
  2. SA - another way to describe it, yes.
    Therése - tror den är lite småsöt som i underfundig, om jag inte har helt fel. Också med tanke på omslaget. Du får gärna låna den sen när du rest färdigt:)

    SvaraRadera
  3. Härligt med nya bokbarn i familjen!

    SvaraRadera