21 augusti 2011

Man vet att man är tydlig nog

när ens omgivning blommar av franska detaljer från omtänksamma vänner. Som den här franska 'matpåsen' som jag fick av Marion. Nu har jag TVÅ stycken franska matpåsar på lager, varav
den ena är från Vendela


som hittade den här boken åt mig, med en av de finaste omslag jag någonsin har sett.



Inte för att det egentligen skulle spela någon roll, boken skulle jag ha oavsett vad den handlade om. Men när jag slog upp den och läste visade sig att den träffsäkert nog handlar om vad som utmärker den franska kulturen - de två författarna till boken hade som avsikt att bo i Frankrike under en längre tid för att både gräva i, samt slå hål på en del myter och andra frågetecken i fransmännens leverne.

Till exempel tar de upp frågan hur det kommer sig att fransmännen (läs fransyskorna) kan hålla sig slanka trots matvanor och kost bestående av baguette, ost, pain au chocolats, vin och sena middagar. Författarna reder även ut fransmännens arbetskultur, samt varför det än idag råder en del motsträvan mellan Frankrike och Algeriet.

Innehållet i boken utgår alltså inte direkt från några vetenskapliga eller historiska principer, utan bär snarare på lättillgänglig fakta baserad på författarnas egna iakttagelser och erfarenheter. Med andra ord ganska roande läsning.


***

Den lilla Mumin-seriestrippen som skymtar i bild var något som låg i boken när jag köpte den, så som det ofta gör när man köper begagnad litteratur. Med tiden har jag undan för undan börjat få till en liten samling anekdoter bestående av fotografier på okända människor och vykort från andra sidan jordklotet. 

Det blir därför lite som en berättelse i berättelsen när man slår upp en ny sida och hittar en bild på en grupp med främmande ansikten, samlade runt ett bord, samtidigt som de ler mot kameran - mot mig. Vilka är dessa personer, vad har de för relation till varandra? Och vem är det som har tagit kortet - samme person som har lagt den i boken?, undrar man samtidigt som den ursprungliga berättelsen i boken går vidare.

2 kommentarer:

  1. Tror jag måste låna den boken av dig när du är klar. Så det fanns fler bilder gömda i boken? Det trillade ur något som liknade ett vykort, och det föreställde en man i uniform som stod bakom en häst. Eller om det var en åsna. Minns inte. Den hänger hur som helst på vår "upphittat-vägg", och den är väldigt rolig :)

    SvaraRadera
  2. Självklart ska du få låna den. Nä, det var bara Mumin som låg (kvar)g(l)ömd, men jag har i princip fått ihop ett eget fotoalbum på senare tid, vilket jag inte vet om det beror på att man köper mer begagnade böcker än tidigare, eller om det har blivit en trend att lämna ett minne mellan sidorna. Ska spana in mannen med åsnan imorgon.

    SvaraRadera