29 september 2011

Nu kastar jag in handduken - jamenar skorna!

Jag tillhör den skaran som låter sin vinterjacka hänga framme på hallkroken under hela våren och hela sommaren och hela hösten, ända tills det blir dags att återigen ta på sig den. Samma sak gäller med skorna, mina sandaler brukar stå framme ett ganska bra tag. Nåja, nu står förvisso inte ballerinaskorna framme under den allra mest trångsynta vinter, men framme står de i alla fall i en någotsånär evighet.

Men igår, då kom JävlarAnamma och hälsade på hemma hos mig. Hennes besök gjorde att jag både slängde in sommarstassen, ballerinaskorna, jag slängde tomma glasburkar och vinflaskor - sorterade systematiskt ner dem i gröna och vita behållare, stegade mig bort med ett par illa beryktade stövlar till skomakaren, rensade mitt skrivbord på pluggoreda, peelade ansiktet, vattnade mina utmärglade blommor och drack kopiösa mängder vatten.

Jag kastade också in handduken i tvättmaskinen. Tvättade upp hela min lägenhet gjorde jag.
Vilket skulle kunna vara ett tecken på förändring, en omdanande förändring som täcker upp mitt periodvis ostrukturerade inre. Kanske beror denna vilja till förändring på hösten som en allmänt mer rutinerad årstid, till skillnad från sommaren, eller kanske beror den på själva tiden i sig som en våg av förändringstrend?

Asch, den ständiga tiden. Den avgörande tiden, som styrs av oss.

3 kommentarer:

  1. Skönt att få ordning på sig själv och sina saker. Tack för din långa kommentar om texten, det hjälpte verkligen för att få den bättre! Har inte tänkt på nån fortsättning men jag kanske skulle testa och se vad som kommer...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad skönt! Helt underbart att höra om utrensning, städning och iordningsplockande:D Har haft en snarlik upplevelse själv nu i helgen, alltså då väggar golv och tak fått stå ut med mig och min trasa och dammsugare! Ha! Smutts ut och rent in, och så rensar man ut lite gammalt och syr upp ett par gardiner och så får livet lite uppfriskande lyster:) Och som du säger, visst får man en känsla av något nytt, bra nytt! Och jag tror nog att det ligger något i det:)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Timjanoakleja - det var så lite så, vad kul att höra att den var till hjälp! Ja, det skulle vara intressant att få läsa en fortsättning, om tid finns. För en berättelse verkar det i alla fall finnas! Krams

    Mikaela - härligt att höra att rensningen bådar gott (har iof svårt att tänka mig motsatsen)! Javisst räcker det med det lilla, som ny gardin, eller några snittblommor, för att förändra det stora som på något sätt symboliserar det nya. Ojoj, aldrig har dammsugaren varit så inne som nu:) Kram!

    SvaraRadera