24 oktober 2011

Paris på armlängds avstånd #1

En solig fredag för inte så längesedan tog jag tåget till Göteborg för att hälsa på min vän Therese.

I Göteborg finns ett Pariserhjul.


Fakta Göteborg: Sveriges svar på Paris

Notre Dame i Paris

Domkyrkan i Göteborg

Det här är Therese.

Det här är en del av floden Seine.

Under fredagen visade Therese upp en stad som fullkomligt badade i ett höstljus.

Sedan anslöt sig Thereses pojkvän Martin till oss, och ställde även han snällt upp på ett foto.

När Martin begav sig hemåt gick vi därefter hungriga till världens största och bästa godisbutik.

När jag säger världens största och bästa, så menar jag också världens största och bästa.

Den här bilden är bara förnamnet på resten av den godisbadande butiken. Nej, inte ens det.
Den här bilden är bara den första stavelsen på förnamnet av den godisbadande butiken.
Nej förresten, den här bilden är bara det fonetiska ljudet på den första bokstaven på förnamnet,
av den godisbadande butiken.

4-Gott, heter stället och ligger på Östra Hamngatan 5/Rue d'Est Harbour 5.

Under dag två åkte vi bort till området Linné, som ungefärligen liknas vid Stockholms Östermalm. Eller faktiskt så liknar den hela Paris. Linné är ett av mina favoritområden i Göteborg. Fina
lägenheter med snirkliga balkonger á art nouveau/gustaviansk stil. Så vackert att jag till brädden
fylls med vemod.

I närheten av Linné ligger Haga, som är något av ett Gamla Stan. Där puttrar små inredningsbutiker
av alla slag, med dofttvålar, spetskuddar, lampor och annat tingeltangel. Det var förresten via den här butiken som jag lärde känna Birgit, ägaren till bloggen Timjan&Akleja.

Förra gången som jag var i Göteborg skrev jag om just denna inredningsbutik, varpå Birgit
hittade till min blogg via en google-träff på butikens namn. Detta var för två år sedan och vi
har sedan dess hållit kontakten, och sågs nu 'på riktigt' för andra gången.

Birgit tog mig dels till ett bättre sushiställe i stan, samt till detta franska(!) café.

På spårvagnen hängde en karta över Göteborg. Och vet ni vad, den kartan påminde mig
om den som finns i metron i Paris.

 
Bildkälla                                                                                                                                                                    


                               Fortsättning följer

3 kommentarer:

  1. Mysiga bilder, Göteborg är visst rätt likt Paris! :) Kul att ni återsåg "vår" affär, det var ett tag sen jag var där nu. Vet inte om jag kommer in med barnvagnen, när jag tänker på det... ;)

    Förresten, sista helgen i november är det jag kommer till Stockholm! Har du tid att ses på fredagen vore det kul!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Haha slående likt Paris ju! Kanske borde man ta sig en tripp ner till gbg..

    SvaraRadera
  3. timjanoakleja: javisst är det så, du bor ju i Paris! Affären hade tjockat till sig - många prylar, mycket folk, inte ens jag kom in där;) Jättegärna, fredagen är bokad! kramar

    Saraj: Ja åk! Du behöver inte ens kunna franska:)

    SvaraRadera