12 november 2011

Kosmos

Min fascination för himlen sträcker sig ända bort till rymden, både för att den är så oändligt mystisk och dessutom enormt vacker att titta på. Det går i och för sig inte att beskåda rymden på det sätt som man gör med himlen från sitt lilla fönster, men min kompis Karin gav mig nyligen ett fint tips. På NASAs hemsida finns en "dagens bild" på menyn, där det sedan år 2006 har serverats ett antal utomjordiska bilder på rymden. Och vid sidan om varje bild finns även en liten text som förklarar vad bilden ska föreställa.

För den som är hobbyintresserad av rymden rekommenderar jag NASAs hemsida som visserligen är ganska mäktigt byggd med fakta, men ändå användarvänlig med konkreta förklaringar och ett enkelt 'rymdspråk'.

 




Klicka på bilderna för källa.

2 kommentarer:

  1. Åh, nu känner jag mej inte lika ensam i min rymd-nördism! Har iofs legat på is ett tag, men nu vill jag vara hemma och surfa på Nasas hemsida hela dan!
    /El canto del loco

    SvaraRadera
  2. Ah, trodde jag var ensammast i hela universum med min rymd-nördism. Kanske kan du ändå NASA-surfa under dagen, men bara om du lyssnar på El canto del loco!

    SvaraRadera