20 november 2011

Likt kristalliserade eldsvådor

Igår påminde en vän mig om att det är första advent nästa helg. Första advent. Jesus! Jag som inte ens har hunnit få nog av hösten, och nu är det redan vinter och snart julafton. Om fem veckor sitter jag alltså och myser in dagen i sällskap med Kalle Anka och hans vänner, och så min familj då förstås.

Eller nej, det är sällan som jag på beställning kan mysa in någon dag. Julafton, som nyårsafton, som min födelsedag och midsommarafton. Kan vara för att det känns som om man måste hitta den rätta stämningen genom att göra allt som bör göras innan tomten knackar på dörren, vilket gör mig mer stressad än jag skulle ha varit om omgivningen inte sade ett knyst om att det snart är julafton. Inte ett endaste dyft skulle få yppas, ingen julskyltning, inga julklappskampanjer på sidenkalsonger och spetstrosor, ingen snö, inga adventsstakar, inget luciafirande, inget pepparkaksbak. I n g e n t i n g, skulle få visa på att det snart är julafton. Jag tror nämligen att jag då skulle kunna njuta mer av själva dagen, än att känna mig som en besprutad julgris köpt på rea bara för att allting ska göras, bara för att.

Okej mina fina läsargryn, jag gillar julen. Jag är inte alls någon bitter grinch. Jag är bara förvånad över att allting händer så snabbt. Så snabbt att jag glömmer av att hänga upp min strålande julstjärna i fönstret, vilket kommer att sluta med att min lägenhet blir en sorglig liten svart prick i ett hav av fönster och balkonger med ljusgirlanger som väller ut likt kristalliserade eldsvådor.

Vilket får mig att tänka på våren, när den så småningom kommer. Hur tomt det kommer att bli på balkonger och fönster utan alla ljus. Som om det saknades en refräng till mellanspelet mellan vinter och vår. Men å andra sidan, när snön väl flyger till varmare breddgrader eller liknande, och blottar den nakna marken därunder, och vinden blir desto mer ljum, och ljuset återuppstår, och tussilagon smetar sig in i våra gula näsborrar, ja då är det så pass långt kvar till julen att jag borde hinna förbereda mig bättre till nästa omgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar