30 december 2011

B som i Bikram och Benjamin Button

Om jag blundar nu känns det nästan som om jag befinner mig utomlands på en välbärgad sandstrand bland fluktande palmer med ärtiga kokosnötter. Framför en blå oändlighet till hav, med en genomskinlig himmel, där solens öga är så stark att det enda som går att urskilja är en suddigt gul punkt som kisar vitt och brett längs med hela ekvatorn.

Nu befinner jag mig inte på någon strand, utan hemma hos mina föräldrar där den lediga känslan faktiskt är nästintill densamma. Minus havet och allt det där andra, som man lika gärna kan ha som mönster på tapeten i badrummet. Men det är också lite av en semester att få hemlagad mat var dag och att ignorera det kontinuerliga plitandet i en redan överfull kalender.

Och när jag sedan kommer tillbaka till storstaden ska jag gå på bikram yoga som jag har köpt till mig själv i julklapp. Då ska jag hela och rena mig ännu mer, släppa lös alla svettfloder som har legat inne och pyrt runt i kroppen, som ett fängslat kretslopp utan syretillförsel. Jag ska se till att svettas ur mig all smuts precis som när man vrider ur en sur trasa, så att jag till slut ser ut som ett russin - alldeles uttorkad och baklänges pånyttfödd, på väg att bli en vindruva i en fruktig klase. Precis som Benjamin Button när han föds gammal och dör ung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar