20 december 2011

Smak och vanesak

En söt julklapp från Marion

Jag startar upp dagen med ischoklad till kaffet. Ischoklad ska serveras iskallt, det är liksom själva grejen med ischoklad, precis som att pasta smakar som bäst när den är varm, mjölk som kall, kött som tillagat och så vidare - beroende på person.

I övrigt har jag svårt för kall choklad som exempelvis har legat i kylen. Tycker att chokladen mister sin smak då. Det krämiga går förlorat, precis som att när man börjar läsa en bok så ska man akta sig för att ta en för lång paus från den. Berättelsen tenderar annars att blekna bort och blir desto mer svårfångad efter ett par dagars vila.

På tal om smak och vanesak:

En kompis till mig brukar stoppa in sin choklad i frysen innan hon äter den. Hon gör det för att chokladen inte ska smälta bort så snabbt i mun.

En annan brukar köpa en påse med ostbågar som han låter ligga öppen ett par dagar tills ostbågarna har blivit perfekt sega till konsistensen.

En tredje brukar koka sin julskinka som han sedan lägger över på veden i bastun, så att den blir basturökt.

3 kommentarer:

  1. Haha det där med ostbågarna vill jag också alltid göra. Men jag kan inte vänta så länge med att äta upp de...

    SvaraRadera
  2. Nä, orka hålla på att fukta, hänga upp dem på tork och sånt därt innan man ska äta upp dem.

    SvaraRadera