11 december 2011

Det fina med att köpa begagnade böcker är att det ganska ofta ligger kvarglömda bokmärken i form vykort instoppade mellan sidorna.


Texterna från avsändarna på vykorten skapar på något sätt ett djup i den bok som de av en slump har hamnat i. Även om vykortet egentligen inte har något med själva berättelsen att göra så ger det ett sammanhang åt boken. Det blir lite som en ramberättelse, som att få en present som är inslagen.

Så när jag hittar ett kort sparar jag det, och kanske hänger jag upp det på väggen om jag känner extra för motivet eller om texten på kortet får mig att reflektera över något speciellt.

Det här är dock inte något vykort som jag har hittat mellan sidorna till en bok. Det här kortet har jag köpt själv i självaste staden som det föreställer. Eftersom den här staden ligger mig särskilt varmt om hjärtat får det därför hänga tillsammans med de andra korten.

Det här är också ett kort som jag köpt i Paris. Bilden föreställer det konstnärskända Café de Flore i stadsdelen Saint-Germain. Dock är det ett äldre motiv taget på äldre dar, kanske då Hemingway eller vem vet - Gustave Flaubert satt där och skrev över en kopp kaffe med skummad mjölk som fastnade i hans yviga mustasch.

Ett vykort från någon, på resa i Vietnam.

Och mitt i detta vykortsbad - Therése, som inte hänger på min vägg, men som under hela hösten har varit på resa i större delen av Asien. Där har hon bland annat träffat på en orangutang med sin bebis, klivit över kinesiska muren, badat i The Beach, gått på djungeltrekking, och tagit en kaffe med baileys vid en av kanalerna i staden Suzhou.

Therése har skickat mig ett mindre traditionsenligt, men ack så vackert julkort, ända från djungeln. På vykortet är det buddhistiska templet i provinsen Chiang Rai i Thailand. Ett tempel med postmodernistiska inslag, skriver Therése. Konstnären har blandat buddhistiska avbildningar med motiv från filmer som Matrix och Star Wars.


Ja, det var lite om mina vykort. Eller mina och mina.

2 kommentarer:

  1. Vilken kul idé att visa vykort från vänner och okända! Det ger verkligen en extra dimension till en begagnad bok att hitta handskrivna hälsningar eller vykort i. Jag har en gammal fickkalender från 1906 men små anteckningar från dess förste ägare, så kul att läsa och gissa vem det var...

    Kram, hoppas julstressen inte är för svår!

    SvaraRadera
  2. Javisst tillför det en ytterligare dimension! Boken känns lite mindre köpt, nästan handgjord. Trevligt med en så gammal fickkalender dessutom, lika vykortsprivat det med. Kram, och detsamma - hoppas ni håller er julfriska!

    SvaraRadera