19 januari 2012

Hej från världens alla hörn!


Just nu ligger jag omstoppad av en massa litteratur som jag med glädje läser igenom, tills orden är urvridna och sidorna utnötta. Ofta slutar det med att vi hamnar i sängen, böckerna och jag, eftersom jag inte har någon annan bekväm plats att läsa på. Ibland händer det att jag somnar ifrån boken, och så vaknar jag plötsligt till som om jag just kommit på en briljant idé, men som inte var något mer än en påminnelse från mitt eget medvetande som försiktigt petar på mig och säger att jag inte bara kan somna ifrån boken sådär, klockan elva på förmiddagen. Eller klockan kvart i fyra på eftermiddagen. Eller halv sju på kvällen.

Det här läsa-sova-mönstret kan vid en första anblick tyckas verka vara en ganska torftig vardag. Men jag ska säga er, det är den inte. Jag är ständigt ute på väldigt spännande, och en del bisarra äventyr, där jag bland annat får se en stor svart katt som traskar på bakbenen och som laglydigt vill betala avgiften till spårvagnen. Jag följer också en rysk ämbetsman som en dag vaknar upp utan sin näsa som har försvunnit, och som istället har hamnat hos en barberare som upptäcker näsan i sitt morgonbröd. Jag befinner mig även i Japan hos en sjuttonårig flicka som aldrig har läst en bok i hela sitt liv, men har skrivit en ytterst ovanlig, verklighetsbaserad roman som beskriver en sektliknande värld där två månar och 'little people' finns. Och så sitter jag även stundtals på ett café i Paris, ett bord ifrån fransyskan Louise som förgäves väntar på sin mamma i Place de la Sorbonne.

Därför är jag ständigt med om många underhållande äventyr där jag flyger över hela världens landskap och kulturer, och där jag får uppleva både sorgliga, komiska, skrämmande, och ibland nästan helt overkliga saker. Jag lever ett galet rikt liv! Ett sådant högst intressant liv som gör att jag många år senare kan berätta vidare om det för andra häpna människor, som får svårt att tro sina öron.

2 kommentarer:

  1. Ja så är det ju med litteratur, man får uppleva andra liv, andra världar. Fantastiskt!

    Hoppas även helgen blir fantastisk, med mycket tid för att läsa!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Absolut mycket läsning, dock mindre än det jag borde läsa - kurslitteratur. Kram

    SvaraRadera