9 januari 2012

Snåltidiga tankar


Vaknade snåltidigt idag, långt innan klockan skulle ringa för väckning. Vände, vred och hade mig där i sängen. Funderade på ingenting - trodde jag, ända tills jag med andan i halsen rev upp täcket och kastade mig framstupa på anteckningsblocket för att skriva upp alla måsten som flaxade vilt i mitt huvud, likt en skock duvor som naggar brödsmulor i vattenpöl.

På bild syns förresten världens tunnaste version av Koranen, som heter Ett öga rött, och är skriven av författaren Jonas Hassen Khemiri. Boken är skriven i dagboksform och handlar om tonårskillen Halim som bor på söder i Stockholm tillsammans med sin pappa Otman. Men Halim söker sig ofta tillbaka till Skärholmen där de bodde innan hans mamma gick bort och innan hans pappa blev försvenskad och träffade Kerstin.

Revolutionären Halim vill trotsa svenska sedvänjor och uttrycker sina åsikter genom att bland annat rita halvmånar och stjärnor över skolans väggar. Mellan raderna i boken kan man uttyda en del humor och även en sårbarhet hos Halim, som mest av allt önskar bli den nya arabiska filosofen som erövrar Sverige. Eller som Halim själv uttrycker det: "Såklart det kan inte vara lätt att bli knäckt varje dag av Sveriges smartaste revolutionsblattefilosof."

2 kommentarer:

  1. Den boken är riktigt bra!! Man skrattar ganska mycket åt de som egentligen är så sorgligt..

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också tycker om den. Javisst finns det en del dubbeltydighet att hämta mellan raderna.

    SvaraRadera