11 februari 2012

Den skenbart verkliga världen





Häromdagen fotade jag de här vyerna och kom att tänka på att de liknar en värld tagen ur en Tim Burton-film. Ungefärligen, då Burton möjligen har mer illustrativa nyanser i sin sagolika berättarvärld.

Bilderna får mig även att tänka på den värld som utspelar sig i författaren Haruki Murakamis trilogi 1Q84. Som i de flesta av hans böcker vet man inte vad det är för slags värld, eller världar som berättelsen utspelar sig i. Det framgår inte heller vilken som är den verkliga världen av alla världar - vilket man skulle kunna dra en parallell med till denna värld, den verklighet som vi lever i.

-Att om allting som existerar i den här världen enbart är en konstruktion, som bygger på våra egna subjektiva tolkningar och föreställningar om hur verkligheten är framställd, borde det innebära att världen även kan se ut på ett annat sätt än vad som målas upp utifrån den generella uppfattningen. Kanske finns det därför, inte bara en, utan flera andra verkligheter utöver denna?

3 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder. Jag drömde inatt att du och jag var på semester i något land som inte var Frankrike men när vi gick upp för ett berg så kom vi till Montmartre. Mycket spännande haha!

    SvaraRadera
  2. Spökligt vackra bilder!
    Det vrider om hjärnan att tänka i sådana banor men kanske det ligger en sanning i det?
    Påminner lite om serien Fringe, den är åt science fiction hållet och förvrider synen på verkligheten rejält...kanske mer i fysiska lagar, men jag följer den slaviskt.

    SvaraRadera
  3. Tack Vendela! Känner mig hedrad över att få vara med i din spännande dröm, den var riktigt gullig ju - verkar som om alla vägar leder till Frankrike. Men innan vi gick upp för berget var vi nog säkert i England;)

    Ah, har inte hört talas om Fringe, men om mitt tålamod vill ska jag absolut kasta ett gott öga på serien någon dag. Gillar förvridna verkligheter som vänder lite på den vedertagna steken. Också tror jag på andra verkligheter, åtminstone individuella, subjektiva sådana som mer talar för humör och egna upplevelser av omvärlden, snarare än frågan kring rymdvarelsers existens och sånt därt bjäfs;) Och, tack förresten!

    SvaraRadera