26 juni 2012

Om solen har sina fläckar borde även denna choklad ha det

 

Under mitt försök till att recensera den här chokladsorten ville jag först fotografera chokladförpackningen, utan någon fläck från utspilld kaffesump. Men ganska snart insåg jag att fläcken var oundviklig att få med på bild. Det slutade därför med att jag tog ett kort på förpackningen och för att någorlunda dölja fläcken försökte jag sedan trixa lite med bildens kontraster på datorn, innan jag slutligen infogade bilden i detta chokladrecensions-inlägg.

Men när jag i detta nu skriver på detta inlägg - JUST NU - med bilden på chokladförpackningen och kaffesumpsfläcken framför mig, slår det mig plötsligt hur pass bra fläcken faktiskt gör sig på förpackningen. För mig har fläcken förvandlats till någonting annat, något av en helt annan betydelse. Det är som om fläcken är ett ödesmättat tecken från större makter, från dem där uppe (troligtvis från fläck-arbetarna på solen), som direkt får mig att inse att fläcken egentligen är så mycket mer än något som man egentligen borde retuschera bort på bild för att inte förstöra chokladmakens till synes stilfulla rykte.

För mig har fläcken nämligen blivit en leverfläck där själva kroppen är chokladförpackningen. Där den vackra förpackningen, med dess guldsnirkliga text och virvelförförande chokladformer, liknas vid en perfekt kropp som har blivit besudlad på sin skönhet, på grund av leverfläcken, som i det här fallet - just med denna Lindtchoklad med smak av "Meringue" som ska smaka chokladmaräng, men som i själva verket inte smakar någonting alls - visualiserar vad som behöver göras med chokladen för att den faktiskt ska smaka någonting överhuvudtaget.

För att smaken ska ge eftertryck i både mun och i själ. För att smaken antingen borde smaka mer choklad, eller maräng - FÖR ATT CHOKLADEN INTE SKA VARA SÅ OSMAKLIGT PERFEKT I SMAKEN.

Rör om, skaka, stånga, slit, riv runt i chokladen
Totalförstör den perfekta och intetsägande illusionen av skönhet
Tillför någon sorts kontrast
Förslagsvis en leverfläck

Betyg: LLL

2 kommentarer:

  1. Hmm, så den var inte så god alltså? Kul inlägg, glömde nästan vad det var du skrev om... ;)

    Krams

    SvaraRadera
  2. Nä, den smakade varken himmel eller jord. Kul att du gillade inlägget, höll nästan själv på att glömma vad jag skrev om där ett tag ;)

    Krams

    SvaraRadera