19 augusti 2012

Världens längsta dag

Under Stockholms Kulturfestival som äger rum varje år i augusti, ställs världens längsta bokbord ut. Representanter för bokbordet är bland annat olika antikvariat, privatpersoner och andra föreningar. För bokälskaren är detta ett paradis på jorden eftersom böckerna både är billiga och många. Det är svårt att gå därifrån tomhänt!



Den här bilden är från förra årets bokfrossa. Känslan av att plocka bok efter smak i det kulörta bokhavet är som att plocka på sig lösgodis, till nedsatt hektopris.


Ni förstår då kanske hur mycket jag har längtat efter att få ta del av årets bokbord! Julafton, födelsedag och andra högtider hamnar i becksvart skugga så snart jag tänker på den här dagen.


Ungefär en vecka innan DAGEN skruvade jag runt med böckerna i min bokhylla för att göra plats åt några nya ryggar. Allting var noga förberett och livet överlag kändes väldigt friskt och träffsäkert.

Sedan kom den stora dagen då bokborden veks ut, böcker travades upp i smakfulla högar, och folk började likt små ringar på vattnet röra sig mot denna stora händelse. Man nosade först runt bland de olika bokborden, man tog sedan upp en bok och synade den mot ljuset som om den vore en diamant, och man öppnade därefter första sidan och började läsa det första stycket. Leende lade man snart tillbaka boken i högen, och kanske skulle man till och med få för sig att köpa den - ja den kostade ju trots allt bara tjugo kronor!

Men innan man fattade sitt beslut gick man vidare till nästa bokbord medan man ljuvligt sög på karamellen - kunde det möjligtvis finnas en billigare bok ändå? Kanske någon som inte hade en vag antydan av kaffefläck på baksidan? Men snabbt slogs man av tanken att tjugo kronor för en hel berättelse - det är väl inte så illa va! Därför vände man tillbaka, tog hastigt upp boken ur högen (innan någon annan hann få fatt i den!) och sträckte fram sin tjuga samtidigt som man frågade försäljaren om denne möjligtvis hade en påse att lägga boken i? Lite valuta för pengarna måste man väl ändå ha!

Ja, på ett ungefär gick det till på detta vis igår när VÄRLDENS LÄNGSTA BOKBORD ägde rum. Nåja, det är i alla fall så jag anar att det gick till eftersom jag inte riktigt vet då jag själv inte var där.

Hemma låg jag istället, sjuk och nerbäddad i sängen, samtidigt som jag blundade för dagsljuset och den sorgliga smärtan.

2 kommentarer:

  1. Åh nej, inte kunde du vara sjuk just då! Som att var född på julafton och bli sjuk den 23e, med andra ord missa båda! (Min pappa hade en klasskompis som hette Eva, hon var född på julafton... Dålig fantasi av hennes föräldrar, och trist att ha alla dagar samma dag!)

    Hoppas du är frisk nu och kan hitta nåt antikvariat för att ta igen de missade bokinköpen!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Haha, gillar din vida kommentar! Men håller med dig, både vad gäller att namnge sitt barn (som också måste vara en kul sak att göra!), och jämförelsen med att vara sjuk på julafton.

    Jodå, nu är jag åter frisk och har ju alltid bibblan - om jag nu skulle råka läsa ut alla de stackars olästa böcker som ligger där hemma på hyllan och tålmodigt ler :)

    Hoppas ni får en trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera