21 december 2012

Fredag: Snön virvlar omkring i luften, det är ett stilla fall. Lugnet utifrån sjunker in i köket där jag sitter och knatar på tangentstegen i koncentrerad tystnad.

Ja snart är det julafton, tänker jag.
Än en gång slår världen ihop sig ute i kommersen för att tillsammans fira Kristi födelse.


Själv hann jag inte fira Lucia just exakt den 13e. Men det gjorde inget eftersom min vän Sophie var med i ett Lucia-konstsim som hölls i ett badhus några dagar senare.


När Lucia och hennes tärnor tågat ner i vattnet och sedan upp igen, blev det konstsims-show! En av de bättre; på SM-nivå, också med Sophie i truppen.


En annan fin sak som har hänt är att jag har fått ett par snygga kängor i julklapp av S. Så pass snygga att jag länge stod och poserade med dem framför spegeln, innan jag till slut vände på klacken och tänkte: Hejdå halka-runt-i-snön, hejdå frysa-om-fötterna, HEJDÅ.


När jobbet stängde för julledighet blev vi i personalen bjudna på avslutningsfika. Mitt i mitt fotograferande drog Minna en anekdot där hon berättade vilken pose hon ofta råkar hamna i på kort. Att hon alltid är på väg att äta något precis när någon knäpper bilden.

Så här ser det alltså ut.


Anna blev också kortförevigad. Och när vi var klara med fikat ställde vi oss alla upp och sade: jaha, och sen då. God jul va?

Fast när jag och Anna var på väg hem tyckte vi att det plötsligt kändes som om julen var över. Att vi snarare befann oss i någon solkig mellandag. Det var en märklig känsla som inte riktigt går att beskriva – har det varit för mycket jul innan jul, för lite jul innan jul...?


Men nu tar i alla fall jag helg, och önskar er läsare jorden runt en God Jul!
Tack för att ni vattnar den här bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar